Straatmuzikanten en lesje bureaucratie
Eerst was er vergunningsplicht voor straatmuzikanten, om bedelaars te kunnen wegsturen. Gewone straatmuzikanten moesten daarom leges en KvK-inschrijving betalen. Er is een stuiptrekkend reglement met boetes. Eén artikel meldt dat de ambtenaar de muziek leuk moet vinden. Na lang aandringen van een straatmuzikant en mij is straatmuziek nu meldingplichtig geworden. Een mailtje dat hij op de Markt gaat spelen en klaar. Toch gaat dat steeds mis. Die arme handhavers op straat zijn niet bijgepraat over de nieuwe afspraken. De stadhuiscollega’s ook niet. Die hebben stiekem een meldingsformulier ontworpen. Ik mailde de straatmuzikant:
Beste straatmuzikant,
Het formulier voor melding Klein Evenement gewoon negeren. Je mailt de gemeente wanneer je waar gaat spelen. Zo was het toch afgesproken? Wel je paspoort meenemen, voor als je met valse honden en traangas van de Grote Markt afgejaagd wordt. Illegaal de cel in is slordig.
…
Straatmuzikanten en lesje bureaucratie Read More »