Taalbraken

In de zorgsector heerst de dorre smaak van de communicatie deskundige. Die heeft het Klanten Contact Centrum verzonnen, Customer Care Coordination, Zorggroep, Zorglijn, Zorgloket, Multifunctioneel Centrum en Integraal Team. Hier is een nieuwe lelijkerd bijgekomen, het Service Punt Z. Weer een nietszeggende braakbal van letters. Bij ons weet één wijkverpleegkundige wat Service Punt Z is. Maar zij heeft er cursus in gehad als zorgcoördinator Integraal Team. De rest heeft geen idee.

Service Punt Z blijkt gewoon de gemeente te zijn. Als u belt om een taxivergoeding voor uw kreupele moeder dan krijgt u Service Punt Z aan de lijn,  eigenlijk het CIZ, Centraal Indicatie Orgaan, weet je wel. Laat u niet van de wijs brengen. Als u wat wilt weten, bel dan de receptionisten van het stadhuis, de wijkzuster of de doktersassistente. Zij zijn geen afkortingen, geen servicepunten noch information desks. Het zijn vriendelijke mensen die u verder helpen. Ondertussen sturen we onze communicatie deskundigen op cursus, naar de wasmiddelensector. Schrijfles krijgen ze over ‘Wuivend wasgoed blinkend wit gewassen, zonder bleekmiddel’. Misschien blijven ze wel daar, broedend op de unique selling points van Biotex. Dan gaan we het in de zorg eens zonder communicatie-experts proberen. Dat wordt spannend, maar soms moet je doorpakken in de hulpverlening.