Wat doe je als je baas niet doet wat je vraagt? Je vraagt iets simpels, maar de baas reageert niet. Bazen doen dat vaak. Machteloosheid, denk ik dan. Neem nu het aanstellingscontract van Jan. Daar staat een foutje in.

“Beschouw je bedrijf maar als een gezin met hebbelijkheden.”, zeg ik. Ieder gezinslid heeft een gebruiksaanwijzing. Begin met je baas.Binnen een week heb je een voorlopig contract met een officiële brief van Papa Baas en Mama Juridische Zaken. Dat contract geldt voor een jaar tot de herziening op dat foutje. Dat accepteer je nonchalant. Niet bedanken, want zij gaan jou bedanken voor je constructieve oplettendheid. De baas wil je niet kwijt. Dreig met vertrek naar een betere baas als dit niet opgelost wordt. Dat geeft paniek en effectief schuldgevoel. Personeelszaken daarentegen moet je geen moeilijke problemen voorleggen maar klussen. Praktische vragen beantwoorden, dat kunnen ze wel goed. Juridische Zaken wil voor je zorgen. Doe dus hulpeloos tegenover hen . Dat vindt Juridische Zaken prettig. Maak haar de redder van deze situatie. De baas gaat vervolgens wat machteloos Juridische Zaken bellen, hoe het zit. Hierop gaat Juridische Zaken ook voor de baas zorgen. De baas gaat met Personeelszaken overleggen. Dat leidt tot niets, maar het geeft de baas een gevoel van betrokkenheid. Meer kan de baas niet. De onrust die dit oplevert  helpt enorm.

Jan’s leidinggevende schakelde Personeelszaken in. Die gaf verbaasd toe dat Jan’s commentaar op de tekst van het contract terecht was. Nu wil Personeelszaken het contract voor het hele bedrijf aanpassen. Dan begint het wachten. Personeelzaken noemt dat een ‘structurele oplossing’. Jan heeft de pest in. Personeelszaken wacht op advies van Juridische Zaken en de baas wacht op beide. Pedagogische adviezen noem ik dit maar; of baas management.