Huisartsen mopperen even hartstochtelijk als andere Nederlanders, op de regering en op de leidinggevende. Een ander geliefd mopperonderwerp is dat teveel patiënten de huisartsenpost bezoeken, met getut en gedoe wat ook overdag kan. Uit een studie naar bezoek aan de huisartsenpost van Amersfoort blijkt dat van de bezoekers 70% met medisch noodzakelijke vragen komt, 20% met niet-noodzakelijke maar wel invoelbare zaken. Slechts 10% is regelrecht getut. Dat valt dus reuze mee. Ik vind het knap van de assistentes die de telefoon bedienen. Ze doen het ook goed, met nauwelijks missers en bovendien tevreden klanten. Wat is dat, "Niet nodig maar wel invoelbaar"? Dat zijn steken op de borst

bij een 18-jarige. Zijn oom is net met een daverend hartinfarct opgenomen. Dan snappen we dat wel. Of vlekjes, stoeten kerngezonde kleintjes met vlekjes zien we langskomen. Voor een deel is dat inderdaad getut. Maar als een buurmeisje ernstig ziek in het ziekenhuis ligt - ‘dat begon met vlekjes.. ‘, dan is het invoelbaar. Dan kijk je even naar die waterpokken. Is geneeskunde van 17.00 tot 8.00 anders dan overdag? Dat is het inderdaad en dat snappen patiënten best. Daarom hebben we ’s nachts maar 20 contacten inclusief huisbezoeken, op 200.000 inwoners. Dat is toch geen overvragen. Overdag is makkelijker voor ons dan ’s avonds, Je kunt beter werk leveren bovendien. Alles is bij de hand en je kent de mensen. Trouwens, ik werk liever maandagochtend dan zondagmiddag, al kunnen patiënten daar anders over denken. In 1998 heb ik een dergelijke studie gedaan in Almere met precies dezelfde resultaten. Het vak is dus nauwelijks veranderd, niet in de spreekkamer, niet in de dienst. Het percentage zeurkousen van 10% is ook onveranderd. Daarover mopperen sommige huisartsen, in Amersfoort misschien. Erg gezellig zal dat niet wezen. Op de Almeerse huisartsenpost mopperen we uitsluitend op de regering en de baas. Dat is enorm goed voor de sfeer.

 

Bewerking gepubliceerd als ingezonden in Medisch Contact, papieren versie en elektronische versie:

Mout zet mopperende huisartsen op de huisartsenpost weer met de benen op de grond. Bij 65% van de bezoekers is het medisch noodzakelijk , 20 % niet noodzakelijk maar wel invoelbaar en 10% is echte onzin. Dit zijn fraaie resultaten van de triage. Wat mij betreft nooit mopperen op de triagisten die toch maar moeilijk vakwerk leveren. Dokters kunnen dat niet beter. De regiearts zit in de Almeerse huisartsenpost in dezelfde ruimte als de triagisten en steunt ze, of neemt wel eens een gesprek over. Geen sfeer van ‘afhouden, want het is toch allemaal flauwekul’. Zo hoort dat ook. We hebben een 24-uurs dienstverlenend beroep. En niet klagen over de uren, want met twee diensten per maand van 8 uur hebben we het riant vergeleken bij wat het was en zeker vergeleken met menige specialist. 
Het aardige is dat deze resultaten precies hetzelfde zijn als in 1998. 
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13814789809160797 Het vak is nauwelijks veranderd, in onze spreekkamer niet, in de dienst niet. Onzekerheid over gezondheid reduceren is ons vak. Geniet ervan en neem die 10% zeurkousen op de koop toe.

 

http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/144720/meeste-consulten-op-hap-medisch-noodzakelijk.htm