De wachttijden voor medisch specialisten zijn jammer genoeg erg kort geworden. Niets krijgt meer de tijd vanzelf over te gaan. Desondanks durven veel specialisten, zeker die in ons lokale ziekenhuis, alsnog te zeggen dat “… “In dit geval, gezien de bevindingen, is afwachten beter”. Dat durven ze helemaal als je dat ook zo in de verwijsbrief zet. Dan zegt de specialist “Zoals uw huisdokter al schrijft, we kijken het even aan”. Ik kan dat rustig opschrijven, want mijn patiënten zijn mans genoeg om over hun opvattingen te onderhandelen als ze er iets anders van vinden. Het is lastiger, uitleggen dat je niets wilt doen. Iets doen is leuker en gaat veel sneller.

Afwachten is ook lastig uit te leggen als over de brug een kliniek zit die van elke rug met spoed een MRI-scan maakt om een mogelijke hernia voor het weekend te kunnen opereren. Vlot opereren heeft grote nadelen, maar dat wil niet iedereen weten. Diezelfde kliniek kan zich overigens TV-spotjes permitteren. Waar ze dat van betalen, ik zou het echt niet weten. Als we nu eens wachttijden organiseren van één tot twee maanden. Wat wel eerder moet is met een telefoontje van huisarts naar specialist te regelen. De beste manier om wachttijden te krijgen is minder capaciteit. Dit kan door alle zelfstandige klinieken uit de basisverzekering te halen en in de aanvullende verzekering te plaatsen. Die aanvullende premie stijgt dan fors, de basisverzekering wordt veel goedkoper. Dan worden mensen met een aanvullende verzekering direct aan hun hernia geopereerd als ze dat willen. Dan krijgen mensen met alleen een basisverzekering de beste zorg, van geduldige dokters die geen schade willen doen, volgens de modernste richtlijnen. Dan wordt de duurste zorg matige maar snelle zorg. Dan wordt de goedkoopste zorg de beste zorg. Bezuinigen is niet zo moeilijk.